Sök:

Sökresultat:

51 Uppsatser om Clas Ohlson - Sida 1 av 4

Clas Ohlsons levande minne

Clas Ohlson startade ett företag i Insjön när han var 23 år gammal. Det började som ett enmansföretag och har nu vuxit till ett imperium, och nya butiker öppnar varje år. Som människa har han lämnat markanta spår efter sig i det lilla samhället i Dalarna. Här berättas om hans liv, hans minne och tvisten om hans grav..

Kvalitetssäkring av Clas Ohlson AB´s grafiska produktionsflöde

The question formulation in the essay brought up whether Clas Ohlson works today with their graphical productionflow and if that way of working leads to a desirable result in press. After a dialogue with Clas Ohlson it emerged thatthey had certain problems with the material that came out of the printing presses. Certain colours were not reproducedaccording to the stated values that had been developed. In March -08 an analysis of the graphical production flowspresent situation were done at Clas Ohlsons in order to find out how they worked with their production of print materials.In the analysis, their way to work with color spaces, displays, ICC-profiles, PDF-exports, pictures and printerswere examined. Occasional interviews were also implemented with responsible personnel about how they worked withdifferent aspects.Deficiencies were found on almost all examined parts in their graphical production flow.

Balansen mellan kundernas krav och företagets förmåga att leverera rätt produkter vid rätt tidpunkt. : En fallstudie av Clas Ohlsons efterfrågestyrning.

Background: Today?s market offers customers many more possibilities to choose than before. With that the customer?s requirements on the company have become higher, products of the best possible quality to the less possible price when the customer demands them,specially concerning seasonal products that become out of date when the seasontime has finished.In the recent years the Supply chain management technic has gott attention because of its succesfully way to integrate the companys business processes. Demand Management is an important part of that technic since demand management is dealing with managning thedemand, with the pourpose to find the balance between supply and demand.

Kommunicera, informera och modellera : Kommunikationsprocessen inom Clas Ohlson

Kommunikation har stor pa?verkan pa? hur en organisation fungerar och hur va?l den arbetar enhetligt mot sina uppsatta ma?l. Kommunikation a?r ett komplext a?mne som kan vara sva?rt att fo?rsta? och beskriva. O?vergripande finns tva? skolor vars synsa?tt a?mnar angripa fo?rklarandet av kommunikation.

Hur kan ledare motivera vardagsarbetet? : En fallstudie om Clas Ohlson

This bachelor thesis discus how store managers at Clas Ohlson motivate their co-workers at their everyday work.Motivation at work is essential, since engaging co-works makes the everyday routine work more effective. Otherwise that type of work can easily lead to unhappiness at the workplace which leads to less motivated workers, poor performance, even less motivated workers and this will start a negative circle.Other studies has shown that to in order to be pleased at a workplace and to keep qualified co-workers, the leaders needs to have knowledge in how they can use different techniques to increase staff motivation, but still motivation is not considered being an economic means of control. This has made me think about how leaders can motivate their workers at their everyday work.The questions at issue are:o How can leaders motivate co-workers in everyday work,o Which preferences the leaders consider control the individual motivation ando Which methods they can use to increase the motivation in the routine work.The purpose with this thesis is to study how leaders use their leadership to motivate workers to perform everyday work with more enthusiasm. To answer the question I have interviewed store managers at Clas Ohlson.In this thesis I have used a qualitative method, and I have compared relevant theories with the interviews I have done. Thus primary data has been gained through one-to-one interviews but also through mail interviews.

En fängslande kultur : En kvalitativ studie om hur Clas Ohlsons medarbetare tillåter sig engageras och styras av företagskulturen

SAMMANFATTNINGDet finns flera exempel på företag som är framgångsrika och som karaktäriseras av att de har en stark företagskultur. En god företagskultur framhålls vara betydelsefull för ett företags anseende och framgång såväl som för medarbetares förbindelse till företaget. Forskning om ämnet företagskultur har gjorts och presenterats inom ramarna för akademin såväl som för företagsledningar. Synsättet på företagskultur som ett effektivt men subtilt styrverktyg utgör ett gemensamt drag i mycket av den tidigare forskningen. Syftet med uppsatsen är att kartlägga hur företag arbetar med att skapa och upprätthålla en företagskultur samt hur medarbetare förhåller sig den.

Värderingar som styrmedel : en studie av Clas Ohlson ur ett nyinstitutionellt perspektiv

Values, where an organization describes the attitude its members should have towards their work, are being used to a larger extent than before. The neoinstitutional theory describes organizations? attempts to create legitimacy through activities that are not really connected to their core activities. On the basis of the aforementioned theory this study examines to what extent employees and store managers at Clas Ohlson use and relate to the values of the organization in their everyday work. The study covers these individuals awareness of the impact of values in their work as well as the way they relate to values.

Clas Ohlsons etablering i Norge : En fallstudie ur ett situationsanpassningsperpektiv

?When in Rome, do as Romans do?. Detta ordspråk myntades 387 e. Kr av St. Ambrose när han uttryckte ?när jag är i Rom fastar jag på lördagar; när jag är i Milano, gör jag inte det?.

Kapitalstruktur- En studie av sex självfinansierade företag

Vårt syfte med denna uppsats är att få ökade kunskaper om obelånade företag samt definiera och precisera de faktorer som påverkar denna kapitalstruktur. Vi har valt att avgränsa vår undersökning till självfinansierade företag noterade på Stockholmsbörsen. Vi har inte studerat företag i utvecklingsstadiet, bolag inom forskning och utveckling samt investmentbolag. För att fördjupa oss i varför företagen väljer att vara obelånade har vi valt att göra undersökningen med hjälp av en kvalitativ metod och en abduktiv ansats. Den kvalitativa delen består av en fallstudie som innefattar sex företag: Clas Ohlson Fagerhult, H&M, NEA, Rottneros och Svedbergs.

Intern kommunikation av värderings- och imagerelaterade frågor Medarbetarnas roll i hållbarhetsarbetet på Clas Ohlson

Communication of sustainable development has become an increasingly important part of organisation?s corporate branding. Consumers demand more transparency from businesses and want to know more about how they work with these issues. An important part of how internal communication can be used to reach organisational success involves organisation?s employees.

Kommunikation av Corporate Social Responsibility : - En fallstudie om kommunikation i perspektiv avföretaget Clas Ohlson

I takt med globalisering och samhällstrender har det blivit allt viktigare för företagen att ta ett bredare ansvar för sitt agerande. Corporate Social Responsibility (CSR) innefattar ekonomiskt, legalt, etiskt samt filantropiskt ansvar och innebär för företagen ett arbete som bygger på lagar, egna initiativ och intressenters förväntningar. Att vara bra på något är också att vara bra på att förmedla det, att kunna kommunicera sitt CSR-arbete. Ämnen som transparens, strategi och förmåga att skicka rätt information genom rätt medium till rätt mottagare är vitala. Rapportens avsikt är att beskriva och skapa förståelse för hur ett detaljhandelsföretag kommunicerar sitt CSR-arbete på ett fördelaktigt sätt.

Jämförande kostnadsanalys av retur- och engångsemaballage

This report analyzes disposable packaging and returnable packaging with the methods life cycle analysis and life cycle costs analysis. These two different packaging are analyzed through the company Clas Ohlson?s packaging-flow. To get a picture of how the flow works, a visit at the company and email contact have been done with Clas Ohlson to get relevant informationToday Clas Ohlson has a big flow of articles to the stores without larger variations in the demand, with the exception of autumn, which is when customers start shopping for Christmas. Clas Ohlson?s articles are placed on a pallet and are wrapped into plastic-film for protection and to make sure that nothing will be stolen.

Internkommunikation av CSR : - En fallstudie av hur CSR internt förmedlas inom Clas Ohlson

Den ökade transparensen i samhället har bidragit till att allt fler företag aktivt arbetar medCorporate Social Responsibility, CSR. Tyvärr är det många verksamheter idag som inte får tillräckligt mycket uppskattning för deras CSR-policy. Detta är för att den externa kommunikationen gentemot konsumenter inte är optimal. När konsumenter inte har kännedom om företagets CSR försvinner mycket av den konkurrenskraft som CSR bidrar med. Samtidigt kan en överdriven marknadsföring av företagets CSR-policy medföra en motsatt effekt.

En ledares egenskaper : En undersökning i Stockholm

Ledarskap är ett aktuellt ämne sedan flera årtionden tillbaka, det talas och skrivs om det nästan varje dag. Det finns många olika teorier om ledarskap och varje årtionde har haft sin egen prägel på ämnet. Än idag har forskningen inte kommit fram till en idealisk ledarskapsstil, varför vi fann det intressant att undersöka vad människor som dagligen kommer i kontakt med ledarskap anser utgör en bra ledare. Utifrån detta vill vi se om åsikterna passar in på de valda teorierna. Vi avgränsade oss till de anställda på Clas Ohlson då de ansågs relevanta för undersökningen.Syftet med detta arbete är att se vad personalen på Clas Ohlson i Stockholmsområdet anser utgör en bra ledare.

Clas Ohlson : Hur påverkas styrningen i ett företag i och med en börsintroduktion?

The purpose of this report is to examine what will happen with the financial control of a company if changes from a family owned company to a public company listed on a stock market. The expectations were that the control would have a more short-term focus with more financial measures. The result shows that the changes were experienced as minor. The rate and the work in the finance department showed to be the major changes due to the change of owners..

1 Nästa sida ->